Darbas remonto dirbtuvėse nenuobodus. Čia nutinka ir trilerio, ir komedijos scenos vertų istorijų.
Gargždiškis Andrius Gudauskas mažutėlėse kompiuterių ir kitos technikos dirbtuvėse šalia IKI parduotuvės dirba jau dešimtmetį. Čia sprendžiami ne tik sudėtingi techniniai galvosūkiai, bet ir pasakojamos smagios istorijos, dalijamasi patarimais ir rūpinamasi, kad staiga sugedęs kompiuteris ar telefonas būtų tuoj pat sutaisytas - iki skrydžio į komandiruotę. Be papildomo atlygio už skubą. Jei tik yra detalių. Užtat ir nuolatinių klientų ratas auga kasmet.
Idėja pasišnekučiuoti su kompiuterinės technikos dirbtuvių "Egrema" savininku kilo po to, kai dėkingas klientas į "Gargždai United" atsiuntė nuoširdžią rekomendaciją. Palaikom vietos verslus. Gudauskas mielai sutiko pasidalinti savo patirtimi su gargždiškiais. Nestebina, kad į klausimus jam buvo patogiau atsakyti raštu, internetu.
Atrodo, kad kompiuterių, telefonų problemos yra pažįstamos visiems. Kokių netikėčiausių klausimų esate išgirdęs iš savo klientų?
Jei atvirai, netikėčiausi klausimai būdavo pirmaisiais mano darbo metais, dabar jau jokie klausimai nebenustebina. Vienas labiausiai įsiminusių prašymų buvo iš garbingo amžiaus moteriškės, kuri, atsinešusi savo spaudimo matavimo aparatą, paprašė jį sureguliuoti, kad jis visada rodytų vienodai, nes esą sugedęs - kiekvieną kartą rodo skirtingą spaudimą.
Kiek metų veikia Jūsų verslas? Kodėl pasirinkote būtent šią verslo sritį?
Šioje srityje darbuojuosi daugiau kaip 10 metų. Taip sutapo, kad 2008-aisiais, kai pabaigiau statybos inžinerijos studijas, Lietuvą užklupo krizė, statybos sektoriuje buvo štilis, tad nutariau sekti tėčio pėdomis. Mano tėtis nuo savo studijų laikų dirba televizorių meistru. Manau, ne vieno gargždiškio namuose yra taisęs televizorių. Tad idėjos, ką veikti, toli žvalgytis nereikėjo.
Kada buvo geriausi, o kada blogiausi Jūsų verslo laikai?
Patys sunkiausi metai buvo pradžioje: reikėjo ne tik tobulinti savo įgūdžius technikos remonto srityje, bet ir perprasti verslo ypatumus, išmokti bendravimo su klientais subtilybių. Negalėčiau įvardinti, kada buvo geriausi laikai – tiesiog jaučiu, kad judu į priekį, tobulėju ir tai jau yra labai gerai.
Kokių klientų daugiausiai sulaukiate? Norinčių remontuoti įrenginius ar perkančių naują ir dėvėtą techniką?
Klientų poreikiai įvairūs, bet pagrindinė mano veikla išlieka technikos remontas. Jei daiktas yra neremontuotinas, klientams turime pasiūlyti įvairių naujų ir naudotų prekių – kompiuterių, mobiliųjų telefonų, planšečių ir kitų įrenginių. Prireikus, konsultuojame, kokią techniką įsigyti. Padedame klientui įvertinti kainos ir kokybės santykį.
Dirbate vienas?
Apie 5 metus dirbau vienas, po to nusprendžiau, kad jau reikia papildomų rankų paprastesniems darbams, taip pat norėjosi turėti ir laisvesnę dieną, nes dirbame 6 dienas per savaitę. Todėl jau ne vienus metus darbuojamės dviese, darbus dalinamės, galime subalansuoti gyvenimą taip, kad būtų laiko ir asmeniniam gyvenimui, pomėgiams.
Gargžduose veikia bent kelios technikos taisyklos, ar tarp Jūsų yra aštri konkurencija?
Dabar Gargžduose išties veikia bent 7 taisyklos, o kiek dar žmonių remontuoja techniką namuose, turi savų klientų ratą. Vienas iš „konkurentų“ – ir mano tėtis, kuris šiandien tvarko ne tik televizorius, bet ir kompiuterius. O kitus meistrus vadinu kolegomis, ne konkurentais. Tiesiog visi turime savo klientų ratą, o ir asmeniškai vienas kitą gerai pažįstame, esame draugais. Mums pasisekė, kad realiai vienas su kitu draugaujame jau daug metų, galime pasikonsultuoti, pasitarti, prireikus ir detalę iš kolegos pasiskolinti. Mažo miesto privalumas, kad galime taikiai dalintis tos pačios srities klientais, žiniomis, patirtimi.
Per kiek laiko dažniausiai įvykdote remontą?
Jei remontui reikalingas dalis turime vietoje, stengiamės įrenginį sutaisyti jau tą pačią, arba kitą dieną.
Ar galite pasiūlyti klientams skubią pagalbą už papildomą mokestį?
Jei klientas prašo darbus padaryti labai skubiai, jei žmogui yra bėda (tarkim, sugedo kompiuteris ar telefonas, kurio labai reikia darbui, arba, pvz., klientas išvyksta į užsienį ir reikia skubiai atnaujinti navigaciją), ir, jei turime galimybę tuos darbus atlikti neatidėliojant (jei turime vietoje reikiamas dalis), tai tikrai už skubų remontą neimame papildomo mokesčio.
Ar dirbate tik su privačiais vartotojais, ar Jūsų klientais yra ir įmonės?
Gana daug metų visi klientai buvo privatūs vartotojai, tačiau paskutinius kelis metus jau bendradarbiaujame ir su įmonėmis – prižiūrime ir, esant poreikiui, atnaujiname įmonių kompiuterius ir kitą biuro įrangą.
Ar visada pavyksta klientams paaiškinti techninius procesus paprasta žmogaus kalba?
Stengiamės paaiškinti kuo paprasčiau. Labai greitai iš kliento akių matome, ar šnekame paukščių, ar vis dėl to pavyko paaiškinti žmonių kalba. Dažniausiai ramaus sprendimo ir išsamių paaiškinimų reikalaujančios būna tos situacijos, kai klientas ateina „išsiaiškinęs“ problemą ir konkrečiai nurodo, ką reikia tvarkyti, kokią detalę keisti. O įrenginio apžiūros metu dažnai paaiškėja visai kitos problemos ir tada klientui reikia išsamesnio paaiškinimo apie gedimą, diskutuojame ir sutariame.
Pasidalinkit keisčiausiomis telefonų ir kompiuterių gedimo situacijomis, kurias papasakojo Jums Jūsų klientai?
Kur tik mūsų taisomi telefonai nėra pabuvoję: ir kavos puodelyje, ir tualete, ir po automobilio ratais, ant automobilio stogo, apkandžioti augintinių ar net prispausti automobilio durelėmis. Yra pasitaikę, kad klientai sudrėkusį kompiuterį džiovino plaukų džiovintuvu, ko pasekoje deformuota kompiuterio klaviatūra atrodė tikrai įspūdingai. Taip pat esame remontavę ir katinėlio "apsisiotą" nešiojamą kompiuterį. Kvapo nepamirštam iki šiol.
Visi žino, kad geriau krauti telefoną su originaliu pakrovėju, bet ar visi laikosi taisyklių? Kas nutinka telefonui, kai pakrovėjas neoriginalus?
Originalus pakrovėjas, skirtas konkrečiam modeliui, telefoną pakrauna gerokai greičiau nei neoriginalus. Pametus ar norint įsigyti kitą pakrovėją savo prietaisui, geriau pasitarti su pardavėju ar tai išmanančiu žmogumi. Tinkamai parinktas neoriginalus pakrovėjas prietaisą pakraus ne ką prasčiau nei orginalus. Be to, naudojant labai nekokybiškus nežinomų gamintojų pakrovėjus jie neretai pažeidžia telefono ar kompiuterio krovimosi grandinę dėl netinkamos įtampos ar įtampos svyravymų. Tam, kad tinkamai pakrautumėte telefoną, neužtenka vien gero pakrovėjo – reikia ir kokybiško krovimosi laido.
Kokias dažniausias klaidas daro klientai naudodami įvairią techniką, patarkit, kokių klaidų nedaryti? Ką patartumėte daryti pirmiausiai, kai telefonas ar kompiuteris sušlampa? Kokių dar universalių patarimų turėtumėte gargždiškiams?
Telefonui sušlapus, skirtingai, nei vyrauja populiarūs mitai, jų nereikia dėti į ryžius ar džiovinti ant radiatoriaus – nepadės. O jei ir padės, tik laikinai. Pirmiausias žingsnis, ką reikėtų daryti sušlapus telefonui – išimti bateriją. Deja, nėra paprasta namų sąlygomis išimti bateriją iš šiuolaikinių telefonų. Todėl reikėtų jį kuo greičiau atnešti meistrams, kad įrenginį atjungtų nuo baterijos ir kuo greičiau išvalytų nuo drėgmės. Tada tikrinamos ir remontuojamos korozijos pažeistos vietos. Universalūs patarimai: apsaugoti telefono ekraną plėvele ar stikleliu, užsidėti apsauginį dėkliuką, apsaugantį nuo smūgių; nešiojamų kompiuterių nenaudoti ant lovos ar kito minkšto paviršiaus, nes tai trukdo kompiuteriui aušintis, tad gali perkaisti; patariame neremontuoti įrenginių patiems, nes tai darydami žmonės neretai pridaro dar daugiau bėdų.
Naudojamų kompiuterių, telefonų skaičius auga. Ar galite palyginti, kaip keičiasi paslaugų paklausa einant laikui? Juokaujama, kad norint atidaryti kompiuterinės technikos remonto dirbtuves, reikalingi tik trys dalykai: galva, rankos, kurios auga iš tinkamos vietos ir patirtis, kuri ateina su laiku. Sutinkate?
Faktas toks, kad šiuolaikinė technika labai greitai tobulėja ir keičiasi, todėl ir mums reikia koja kojon žengti į priekį, tobulėti. Ir nebeužtenka vien geros galvos, miklių rankų ir patirties – labai svarbu turėti kokybiškus įrankius ir techniką elektronikos įrenginių taisymui. Klientui gali atrodyti, kad telefonui ar kompiuteriui sutaisyti užtenka turėti atsuktuvą, deja, taip toli gražu nėra. Telefonų ir kompiuterių remontui perkamos schemos, programinės įrangos, kurių pagalba galime sutaisyti nemechaninius gedimus. Taip pat reikia kelių tipų lituoklių, mikroskopo ir daug kitokios įrangos. Be to, norint neatsilikti nuo technikos tobulėjimo, reikia kasdien domėtis technikos naujovėmis ir gilinti savo žinias.
Kokias dar paslaugas teikiate klientams?
Taip pat remontuojame spausdintuvus, prekiaujame spausdintuvų kasetėmis, naujais ir naudotais mobiliaisiais telefonais, kompiuteriais, įvairiais jų priedais (apsauginiai stikliukai, dėklai, pakrovėjai ir jų laidai, ausinės ir kt.). Superkame neveikiančius arba nebenaudojamus įrenginius.